Overstekend wild: 1,5 miljoen gnoes - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu Overstekend wild: 1,5 miljoen gnoes - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu

Overstekend wild: 1,5 miljoen gnoes

Blijf op de hoogte en volg Eefje

24 Augustus 2012 | Kenia, Nairobi

Al weken kijken we ernaar uit! Naar de safari in de Masai Mara, om daar de jaarlijkse migratie van de wildebeests, de gnoes dus, mee te maken. En natuurlijk niet alleen voor de wildebeests maar juist ook voor de vele leeuwen, luipaarden en zebra's die op deze migratie afkomen. Sommigen om mee te trekken met de wildebeests, sommigen om ze op het dagelijkse menu te zetten.

Omdat het een enorme reis is naar dit gebied met ontzettend slechte wegen besloten we om ernaar toe te vliegen. Vnaf Ukunda airstrip konden we met en klein vliegtuig zo in de Masai Mara landen....wat een avontuur en uitzicht op zich...wat we in eerste instantie dachten dat allemaal bosjes en rotsen waren, bleken allemaal wildebeests te zijn...gigantische kuddes..al dan niet achternagezeten door de katachtigen (lees dus leeuwen, luipaarden en cheeta's).

Meteen na landen begon de gamedrive op weg naar Oloishaiki, het kamp waar we verbleven. Binnen een uur hadden we het eerste luipaard in het vizier...net als zo'n 20 andere 4WD's met toeristen. Maar goed, dit mocht de pret niet drukken want het luipaard gaf er totaal niks om en ging rustig in een hol recht voor onze neus zijn lunch voor die dag ophalen...hij viste zo een pasgeboren wrattenzwijntje uit het hol. Ahhhhhh....deze eerste kill was dus niet zo spectaculair qua achtervolgingen en wild gegrom en gekrijs maar voor een begin wel even genoeg.

Cheetah's hebben we vervolgens diezelfde middag nog gezien en uiteraard de enorme kuddes gnoes die steeds voor de auto liepen.
Helaas hebben we de grote oversteek van de gnoes niet gezien. We hebben even staan wachten op wat een klein groepje gnoes zou besluiten maar na een aantal keren aarzelend naar de aanblik van de gevallenen in de rivier te hebben gehad keerde dit groepje scheiterds rechtsomkeert. De hele oversteek plaats zal overigens vol met vadsige, volgevreten aasgieren en krokodillen....ze waren allemaal te vol om de laatste dode gnoes die nog in de rivier lagen ook nog te verorberen....dus het stonk er gigantisch!

Verder geweldige mooie beelden van leeuwen mogen vastleggen...twee mannetjes op jacht achter een kudde debiele gnoes (want ze ogen toch wel zo achterlijk soms hahaha) en een vrouwtje te vermoeid van de vangst uitrustend naast haar prooi.

De laatste dag nog een luipaard gezien die recht op onze auto afliep, recht op Margreet! Whaaaaa....het angstzweet brak ons toch wel een beetje uit natuurlijk maar uiteindelijk hebben we prachtige plaatjes van een luipaard die doodleuk onder onze auto doorliep.
Al met al een fantastische trip, die big 5 zijn dubbel en dwars binnen!

• 24 Augustus 2012 - 19:17

Eline:

BAM! daar is die leeuw dan eindelijk :D

• 24 Augustus 2012 - 23:40

Monique:

Wow, wat een verhaal weer! Prachtig!
    In ieder geval ben je helemaal op je plek. Het is alsof je er thusi hoort.

Liefs Mo

• 26 Augustus 2012 - 12:28

Linda & Bas:

Wat een prachtige foto's! Echt een hele belevenis!

• 26 Augustus 2012 - 22:27

Cees:

Mooie plaatjes en verhalen.Vooral die gieren blijf ik bijzonder vinden zeker omdat Kas bij zijn laatste drama optreden een gier fantastisch neer gezet heeft. Geniet er maar van!
    Groeten uit Melick. Cees

• 27 Augustus 2012 - 19:28

Mam:

wauw, wat een super mooie foto's weer. om het koud van te krijgen en dat ondanks die warmte daar. En je duikt er helemaal in, dat zie je er van af. liefs, mam.

• 03 September 2012 - 20:46

Aarnoud:

Heel mooi Eef.Geniet er maar van eef met greet.Pap