Van Persie bij Kidimu boomplantdag - Reisverslag uit Amboseli, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu Van Persie bij Kidimu boomplantdag - Reisverslag uit Amboseli, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu

Van Persie bij Kidimu boomplantdag

Blijf op de hoogte en volg Eefje

16 November 2012 | Kenia, Amboseli

Maar liefst 1500 jonge boompjes werden een aantal weken gedoneerd door LaFarge Ecosystems in Kenya aan de Kidimu basisschool. Superdonatie natuurlijk, en helemaal omdat het een lokale organisatie is die een locale school vooruithelpt!
De boompjes zijn casuarina boompjes die enorm snel groeien en in verhouding flink geld opleveren. Dit geld kan de school hard gebruiken voor bijvoorbeeld schoolbankjes, het opknappen van het gebouw en vele andere kosten die ze hebben.

We besloten dan ook een boomplantdag te organiseren om van deze donatie een leuk evenement te maken en natuurlijk om hiermee aandacht te vragen voor onze projecten bij de school. Vele mensen zijn uitgenodigd om mee te helpen een boompje te planten en uiteraard stond de dag in het teken van de 575 kinderen die sowieso allemaal een boompje mochten planten. Velen waren aanwezig: de area chief, het schoolcomite, ouders, de medewerkers van Friends for Life (voor hen ook een leuk dagje uit), relaties en geintereseerden.

Natuurlijk zorgde deze dag ook weer voor de nodige stress hahaha…we zijn eenmaal in Kenia, ook met deze boomplantdag. Voor het personeel van Fiends for Life hadden we bijvoorbeeld een matatu gehuurd (mini-busje waar je normaal voor een prikkie een stukje in mee kunt rijden en het vooral proppen en duwen is en veeeeel te veel personen in een busje worden gepropt.

Stipt als we nog steeds zijn (zelfs na 8 maanden Kenia!!) staan we om 9.00 uur klaar want het gebeuren zou om 10.00 uur beginnen en we kunnen met zo’n busje wel een uurtje gebruiken. Extreem trage collega’s die niet vooruit te branden zijn en rustig nog even gaan staan kletsen, boodschapjes doen of de krant lezen werken al meteen op de zenuwen dus. Margreet en Rob zijn inmiddels al onderweg met de mannen van KCB Bank die mogelijk geintereseerd zijn in samenwerking en het doen van een donatie. Ik voeg me bij de collega’s om het zooitje toch enigszins op tijd in Kidimu te krijgen en prop iedereen een voor een in het busje. In een snikhete, muffe matatu, collega’s vrolijk lallend gaan we dan toch eindelijk op weg….

Daar aangekomen zitten alle kinderen al buiten en wordt een welkomstlied ingezet, prachtig! Maar, het is nog wel een ongeorganiseerde bende eigenlijk want niemand neemt het initiatief om de bijeenkomst te openen (wat we gepland hadden voor de hoofdmeester met de chief) of iedereen (meer dan 600 mensen bij elkaar) uberhaupt op de goede plek te zetten. Uiteindelijk slagen we er toch in een opstelling van kinderen en volwassenen te krijgen waar we mee kunnen starten en volgt uiteraard eerst een gebed.
Vervolgens natuurlijk een ellenlange speechreeks van de chief en zijn assistant. Gelukkig zijn we dat wel een beetje gewend inmiddels….

Vervolgens wordt duidelijk gemaakt hoe het planten in zn werk zal gaan….hahahahah goed geprobeerd maar dat gaat dus niet lukken in Kenia, zelf niet na uitleg en duidelijke instructies. Gelukkig kreeg Ryan het toch voor elkaar dat er boompjes gepland werden door honderden kids en volwassenen en konden wij ondertussen alle spullen klaarzetten voor de uitreiking van de prijsjes voor de tekenwedstrijd die we georganiseerd hadden. Alle klassen hadden enorm hun best gedaan en de meest prachtige tekeningen gemaakt, met als thema: droomtoekomst voor Kidimu basisschool.
Het ophangen van de tekeningen zodat we ze goed konden zien vergde natuurlijk nog wel even wat zweetdruppeltjes omdat niemand scheen te begrijpen dat je tekeningen aan een draad op kunt hangen en je dan veel minder plakband nodig hebt dan wanneer je ze tegen een wand hangt…wederom goed geprobeerd maar het werd uiteindelijk natuurlijk een ratjetoe van tekeningen zowel aan draad als op de wanden van de eventhall. Maar goed ze hingen uiteindelijk en er konden winnaars gekozen worden. De meest prachtige tekeningen hingen er tussen met zelfs Van Persie op het Kidimu voetbalveld als droombeeld voor de school…en dat terwijl de meeste kinderen waarschijnlijk nooit tekeningen maken want we moesten zelfs tekenpapier en kleurpotloden aanleveren toen we het idee opperden voor deze kleurwedstrijd.

Het uitdelen van de limonade en lollies ging uiteraard ook gepaard met bloed, zweet en tranen want er is niks voorhanden, geen kraan met water om de limonade mee te maken, slechts een paar plastic sapkannen en emmers….maar dus wel 600 kinderen in de rij om het spul aan uit te delen! Dan nog de ouders voorzien van hete thee (alsof de lichaamstemperatuur niet al tot 45 graden gestegen was!) en gebakkelei over wie wel of niet een koekje had gehad…want dat is nou eenmaal het hoofdonderwerp van dergelijke bijeenkomsten…zucht… Gelukkig werden we goed geholpen door onze collega’s en werd het al met al een grappig geheel en een geslaagde bijeenkomst met 600 blije gezichten, een schoolplein vol lolliepapiertjes en een busje uitgelaten collega’s in de matatu op de terugweg….

Bij terugkomst mochten we op kosten van de baas een hapje eten bij de Italiaan die de meest geweldige pasta’s klaarmaakt….dus bestelden alle Keniaanse collega’s toch chicken en chips (friet dus) en genoten wij van onze ‘dried tomatoes ‘ in de spaghetti die hier peperduur zijn. De foto’s zijn weer geweldig al zeg ik het zelf, mede dankzij onze Ryan en de 600 kids die model hebben gestaan en waar we het toch maar weer graag voor doen iedere keer!

• 16 November 2012 - 13:22

Eline:

"Onze" boompjes! Stuur je me een mooie tekening op? ;)

• 30 November 2012 - 00:59

Gerard:

Hi Eefje,

Hierbij even de groeten uit een winters UK

Gerard & Christel