Community development in Kidimu - Reisverslag uit Kinondo, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu Community development in Kidimu - Reisverslag uit Kinondo, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu

Community development in Kidimu

Blijf op de hoogte en volg Eefje

26 Juli 2012 | Kenia, Kinondo

Ondanks dat we ontzettend druk zijn met het werk dat we doen binnen Friends for Life voor de studenten en de microfinancieringen, hebben we de laatste weken hard gewerkt aan het opzetten van het project voor het basisschooltje in Kidimu.

Iedere keer is het weer fantastisch om naar dit schooltje te gaan, met open armen te worden ontvangen door de hoofdmeester en zoveel lachende kindergezichten Jambo-jambo roepend om ons heen te hebben hangen. Maar er is, zoals ik in mijn vorige verslag al aangaf, veel werk te doen. We hebben samenwerking opgezocht met VSO en de community om het project een langdurig vervolg te laten krijgen en het schooltje op termijn zelfvoorzienend te laten zijn.

We zijn intussen met allerlei deelprojecten bezig zoals een boomplantage waaruit inkomsten kunnen worden gegenereerd, een 'child feeling programma' (bouw van een keuken en het verbouwen van fruit & groenten voor de lunches van de kinderen etc. etc), een zonne-energie project (watertank op zonne-energie, solar-cooking en solar-lanterns), en een re-constructie projecten van enkele delen van het gebouw. Deze en nog veel meer projecten zijn ingedeeld in korte, middellange en lange termijn projecten waarbij we veel hulp nodig hebben. We krijgen gelukkig steun vanuit andere vrijwilligers van VSO en er is en schoolcomite dat zich met 12 man sterk onlangs aan ons gepresenteerd heeft. Geweldig om te zien dat de community participeert en helemaal super dat de voorzitter van dit comité Tima, een vrouw is! Dat is toch wel zeldzaam in Kenia en geeft wel aan dat deze mensen bereid zijn om te veranderen, ervoor te gaan en zich samen sterk willen maken.

We krijgen er een enorme energie-boost van deze mensen zo enthousiast te zien, mar uiteraard zal dit nog meer worden als we straks de kinderen tenminste allemaal een lunch kunnen geven, eerste hulp kunnen laten verlenen en de gemeenschap trainingen en workshops aan kunnen bieden op gebied van gezondheid en het genereren van inkomsten.

• 29 Juli 2012 - 23:19

Mooie Initiatieven:

Hoi Eefje,
    Wat maak je toch veel mee! Weet je zeker dat je na dat ene jaar al terug wilt keren naar Nederland?
    Groet, Inge

• 04 Augustus 2012 - 21:23

Aarnoud:

leuk te lezen dat je zo veel voldoening hebt van je werk.

Groetjes Pap