Met 80 in een klaslokaaltje .. - Reisverslag uit Kidimu, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu Met 80 in een klaslokaaltje .. - Reisverslag uit Kidimu, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu

Met 80 in een klaslokaaltje ..

Door: eefjevanvlimmeren

Blijf op de hoogte en volg Eefje

07 Juni 2012 | Kenia, Kidimu

...is heel gewoon in een basisschool in Kenia.

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het basisschooltje dat alweer wat jaren geleden door Friends For Life gebouwd is in afgelegen, ruraal dorpje Ramisi.

Alhoewel we volop bezig zijn met de huidige projecten, staat het volgende project immers voor de deur. En het is hard nodig! De school moet opgeknapt worden, sommige delen staan op instorten en de hele school moet een lik verf hebben.

De kinderen zijn uiteraard ontzettend nieuwsgierig naar de Mezungu's die ineens uit het niets lijken op te doemen. De groteren giechelen wat, de kleintjes zwaaien en trekken als een stoet achter ons aan, waar we ook gaan.

We spreken uitgebreid met de hoofdmeester en het onderwijs-team. Antoin, de hoofdmeester laat ons zijn plannen voor een toekomstige school zien, leidt ons rond in de school en laat ons de verschillende projecten zien. De projecten zijn echter stuk voor stuk nog in planvorm of inmiddels verwaarloosd...bijvoorbeeld het verbouwen van eigen groenten en fruit zodat de kinderen op zijn minst een goede lunch kunnen krijgen is in het water gevallen doordat geiten en koeien de nieuwe oogst steevast opeten voordat er ook maar 1 kind van heeft kunnen profiteren.

Het watertank project waarbij mbv zonne-energie water uit de grond gepompt en vervoerd wordt, is een tijdje geleden opgehouden te werken doordat eea is ingestort, en ga zo maar door. Kortom dit schooltje heeft een opknapbeurt nodig en dat wordt onze volgende uitdaging!

Als de hoofdmeester ons aan het einde van de rondleiding vraagt de oudste groep te motiveren en een sprankje hoop te geven doen we dit natuurlijk graag. We kijken in de ogen van zo'n 80 verlegen en onschuldige blikken, giechelende meiden en stoere jongens. De oudsten hier zijn al 18 en zitten dus nog steeds op dit schooltje, in te krappe bankjes en waarschijnlijk ver achter op leeftijdsgenoten die al verder zijn gegaan met hun opleiding...maar geld voor de middelbare school is er in vele gevallen niet....terwijl een jaar middelbare school hier maar 250 euro kost!!

Hier ligt dus de basis van de studenten die straks een studentenbeurs komen aanvragen...hier ligt de basis van de businesswomen die de microkredieten komen afsluiten...kortom, we moeten hier meer kunnen doen!

Vol met plannen over wat we hier nog meer zouden kunnen doen keren we weer terug naar Ukunda. Wordt dus vervolgd!

• 10 Juni 2012 - 06:22

Aarnoud:

Hay Eef,Wat een verschil met Nederland he.Het is wel leuk dat je zo veel bekijks hebt,de mensen zijn daar nog echt geinteresseert.Hoe zit het daar met de buitenschoolse opvang?
    Veel succes daar en ik hoop weer gauw wat te lezen hoe het je daar vergaat.
    Groetjes en kus
    Aarnoud

• 17 Juni 2012 - 20:30

Inge:

Hoi Eefje,
    Veel werk te verzetten, zo te lezen en te zien. Ik ben benieuwd hoe jullie ervoor zorgen dat de verbeteringen die jullie aanbrengen, ook door de locals onderhouden worden. Kun je daar de volgende keer iets over schrijven?
    Groet,
    Inge