Keniaanse zorg(en)... - Reisverslag uit Kinango, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu Keniaanse zorg(en)... - Reisverslag uit Kinango, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu

Keniaanse zorg(en)...

Door: eefjevanvlimmeren

Blijf op de hoogte en volg Eefje

29 April 2012 | Kenia, Kinango

Gelukkig ben ik prima in orde en nog niet in het ziekenhuis beland hier...afgelopen week kreeg ik namelijk de kans om een stagiare, gesponsord door Friends for Life, te bezoeken bij haar stageplaats, het district ziekenhuis in Kinango. Daar wil ik niet in de kreukels terecht komen!!

Kinango is een klein plaatsje in zeer afgelegen, ruraal gebied in Kwale. Met een gehuurde auto zijn Winnie (collega FFL) en ik naar Kinango getrokken om Eveline, een van de weesmeisjes gesponsord door FFL op te zoeken. na een 'bumpy' ride werden we welkom ontvangen door Eveline en het personeel bij het ziekenhuis. Wat een drama, zo'n ziekenhuis zeg. Voor het hele ziekenhuis is er 1 arts die slechts 1 dag per week in het ziekenhuis is.....op deze dag worden dan ook alleen de hele urgente en zeer complexe gevallen behandeld. De overige patiënten zijn overgeleverd aan de schrale kennis van de verpleegkundigen en zogenaamde clinic officers, die net iets meer opleiding hebben genoten dan de verpleging maar van chirurgische ingrepen en behandelingen niks af weten.

Hilarisch om te zien dat ze ook alle prijzen van behandelingen en X-rays op de muur hebben staan. Daarnaast dan de missie van het ziekenhuis op de muur gekalkt: " the staff is committed to provide high quality health care services to all our clients with dignity, professionalism and within the shortest possible time" hahaha...matchte niet erg met de standaarden wat bereft hygiene, medicatievoorraad en kennis van personeel.
Op de verloskunde schreeuwde de een na de andere bevallende vrouw er lustig op los en kon heel het ziekenhuis de geboorte van de zoveelste baby meekrijgen...want er worden wat kinderen per dag geboren hier..

Vervolgens was ook wel heel grappig om te zien dat, ondanks dat er een groot gebrek was aan privacy, hygiëne en goede artsen...basisbehoeften van een ziekenhuis lijkt mij zo, er wel gedacht was aan een e-learning ruimte en een theatre-services!! hahaha komisch!

Evaline liet ons tenslotte nog zien waar zij zelf en haar medestudenten verbleven...tsjaa...gelukkig waren we na het zien van de ziekenhuis-standaard niet heel verbaasd meer over het onderkomen van het personeel..

Na een bezoek aan het ziekenhuis liepen we Kinango nog even in om een indruk te krijgen van de omgeving. Direct naast het ziekenhuis stond een bijna pretpark-achtig huis met torentjes en allerlei kleuren...daar bleek een heuse witch-doktor praktijk te houden, ofwel een Afrikaans-religieuze medicijnman..Evaline vertelde dat bijna alle patiënten bij kwaaltjes eerst hun heil zochten bij deze medicijnman en dat zij vervolgens, als er toch van zijn toverspreuken en mengseltjes geen genezing kwam door de beste man zelf naar het ziekenhuis werden verwezen.

Kortom: weer een prachtige ervaring en uiteraard dubbel gevoel: wat is er nog veel te doen in dit land!! De opleidingen voor de (medicijn) studenten zijn dus in ieder geval ontzettend hard nodig hier!!

• 29 April 2012 - 16:51

Inge:

Hoi Eefje,
    Zo te lezen was er weinig hoopvols te beleven in dit ziekenhuis. Voor het verplegend personeel is de wanhoop nabij, lijkt mij, en toch proberen ze er waarschijnlijk naar beste kunnen iets van te maken. Heb jij zelf ook iets met dit ziekenhuis in jouw project te maken?
    Groet, Inge

• 29 April 2012 - 17:00

Gerard:

Hi Eefje,
    Hoe gaat het daar?
    Idd andere standaarden wat betreft zorg, en idd meer zorgen dan zorg..
    Groetjes en take care!
    Gerard en Christel

• 30 April 2012 - 06:10

Jetty:

Hey Eef,

Echt onvoorstelbaar zeg.. heel bizar om die foto's te zien. We hebben het hier zo slecht nog niet...

Leuk om je verhalen te volgen.. Moest gisteravond nog aan je denken met koninginnenacht, aangezien je vorig jaar ook in A'dam rondliep. Ik ben gisteren met Inge op stap geweest en zo lekker door de grachten varen :-). Hier eindelijk een beetje mooi weer en nu zit jij in de regen zie ik bij het weer op deze pagina! Ach hebben de plantjes daar ook een keer wat water :-)!

xx Jetty

• 30 April 2012 - 17:13

Corine:

Wat een andere wereld dan hier in het Nederland waar alles is geregeld en geborgd. Toch is er denk ik ook een overeenkomst; de passie en zorg van de verpleegkundigen in Nederland en Kenia voor hun patienten.

• 30 April 2012 - 18:54

Mam:

wat een leuk verslag weer over de toestanden in zo'n ziekenhuis. En wat een verschil met Nederland. Maar goed dat jullie en de stichting er zijn om studenten de kans te geven een studie te volgen. Hopelijk komt er met die nieuwe generatie een hele verandering tot stand. Het zal toch stap voor stap moeten en dus tijd kosten. En geld niet te vergeten. Mooie foto's weer, bedankt en liefs, mam.

• 01 Mei 2012 - 15:37

Aarnoud:

Hallo Eef
    Fijn om een nieuw verhaal van je te lezen.Van dat ziekenhuis daar wordt je niet vrolijk van als ik de fpto's bekijk.
    Gelukkig heeft het personeel wel veel inzetProbeer daar dus maar uit het ziekenhuis te blijven.Wat zijn de prijzen in Euro's ?Bedankt voor de mooie foto''s en veel sterkte de komende tijd.Kus