Likoni weeshuis bezoek en FFL-seminar - Reisverslag uit Likoni, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu Likoni weeshuis bezoek en FFL-seminar - Reisverslag uit Likoni, Kenia van Eefje Vlimmeren - WaarBenJij.nu

Likoni weeshuis bezoek en FFL-seminar

Door: eefjevanvlimmeren

Blijf op de hoogte en volg Eefje

15 April 2012 | Kenia, Likoni

Friends For Life heeft niet alleen een kantoor in Ukunda, ook in Likoni zijn een zestal mensen aan de slag met de microkredieten voor vrouwen.

Uiteraard willen we ook graag dit kantoor zien als medewerkers van Friends For Life, daarom hebben we afgelopen week een bezoek gebracht hier..met de auto op pad was natuurlijk alweer een belevenis, want we hadden tot nog toe alleen wat rond gereden in Ukunda en op redelijk rustige (nou ja, rustig is hier natuurlijk wel relatief ;)) weggetjes richting Tanzania.

Leuk om onze collega's ook in Likoni aan de slag te zien! Na ons bezoek aan het kantoor en gesprekken te hebben gevoerd met lel medewerkers, hebben we vervolgens een bezoek gebracht aan mede-VSO-er Julie, die in het weeshuis TWAAYF de komende 18 maanden aan de slag gaat. Geweldig om te zien hoe de kinderen daar lachen en plezier maken met de kleinste dingen. Ze waren met de hele club op dat moment chapatti's aan het bakken, vooral de meisjes natuurlijk. De jongens vermaakten zich met een potje voetbal of een spel.
Er leven nog behoorlijk veel weeskinderen op straat helaas..gelukkig hebben deze kinderen voorlopig een bed, eten, kleding en een zorgzame vrijwilligers in de buurt. De oprichter van het weeshuis, Martin, is zelf samen met zijn broer opgegroeid als wees in de straten van Kenia. Hij weet dus wat het is om er alleen voor te staan en knokt nu dagelijks om de kinderen toch net een iets andere toekomst te kunnen geven. Naast het weeshuis heeft hij ook een schooltje weten te realiseren met het geld van een aantal sponsoren. Het blijkt echter heel moeilijk te zijn om aan sponsoren te komen, wat logisch is uiteraard, want er zijn nogal wat weeshuizen in Likoni alleen al!

Nog een mooie belevenis, de seminar voor de vrouwengroepen die afgelopen zaterdag werd georganiseerd door Friends For Life. Maar liefst 200 vrouwen vanuit en rondom Ukunda kwamen op deze dag af. Uiteraard is de organisatie van zo'n dag totaal anders als wat we gewend zijn in Nederland, maar wat een saamhorigheid en kracht wederom weer vanuit de vrouwen. De zogenaamde area chief was er ook als speciale gast. Hij stak nog een heel verhaal af over HIV-preventie, vrouwenrechten, het voorkomen van malaria en het opkomen voor jezelf als vrouw in de community en tegenover je man. Allemaal erg open en volledig gericht op women empowerment. Mooi om te zien! Er werd ontzettend veel gelachen en om de paar sprekers werd er met alle 200 vrouwen gezongen en gedanst. Fantastisch!

Aan het einde van de dag waren we wel behoorlijk gesloopt want wat een indrukken weer en dit alles natuurlijk in het weekend, na een drukke werkweek. Dus vandaag, eindelijk zondag, een relaxdagje...mooi dat we aan het strand zitten en dus direct weer vakantiegevoel hebben!

• 16 April 2012 - 17:29

Corine:

Wat een andere wereld! Ik geloof er wel in dat vrouwen de kracht hebben om daar dingen te veranderen. Keep up the good work!

• 17 April 2012 - 14:31

Michelle:

Leuk om telkens je verslagen te lezen.
    Klinkt super indrukwekkend allemaal. En wat heerlijk dat je dan even kan bijkomen aan het strand.